La vremuri noi tot noi - partea a II-a "La vremuri noi tot noi" – partea a II-a
Modificarile aduse la Legea finantarii Partidelor si a alegerilor Electorale

In noua legislatie, pe scurt si pe intelesul cititorilor, procesul de finantare al campaniilor trebuie sa aiba loc in modul urmator:
Partidele politice isi desfasoara activitatea zilnica efectuand cheltuieli din venituri care pot fi: donatii, cotizatii, subventii de la stat si alte venituri proprii ce pot fi obtinute din activitati organizate pentru membri si strict reglementate. Pentru orice votant (cu exceptia se pare a celor care au participat la elaborarea legii) este evident ca scopul fiecarui partid politic este de a ajunge la putere, castigand alegerile. Deci toate cheltuielile angajate de partide si candidati an de an, au legatura cu campaniile electorale. Totusi legislatia face distinctie intre finantarea partidelor si finantarea campaniilor electorale  dar fara a delimita prin scop exigibilitatea cheltuielilor care vor fi incluse in bugetul de campanie. Singura delimitare este facuta prin calendarul electoral. Implicatia este ca partidele pot efectua cheltuieli legate de campanie inaintea perioadei de campanie fara ca acestea sa fie incluse si declarate in bugetul de campanie, deci bugetele declarate vor fi mai mici decat cele reale. Cel mai evident exemplu sunt evenimentele de lansare a campaniilor care au loc inaintea perioadei de campanie si care evident (este usor sa estimam ca sumele cheltuite de PNL si PSD au fost impresionante) nu puteau fi incluse in bugetul de campanie.

Revenind la derularea procesului, in momentul declansarii campaniei, practic la maxim o saptamana dupa ce candidatii sunt admisi de BEC, mandatarii financiari se inregistreaza la AEP si in cazul in care sunt acceptati (noua legislatie prevede o serie de conditii mult mai stricte pe care mandatarii trebuie sa le indeplineasca) ei pot opera conturile deschise special pentru campanie. AEP-ul organizeaza o sedinta de pregatire cu mandatarii, sedinta care are un caracter formal lipsit de dialog.
Noua legislatie stabileste ca principiu nou si foarte important ca finantarea campaniei sa fie facuta in principal de catre candidati. Acestia pot strage donatii dar in afara conturilor partidului fiind obligati sa intocmeasca si sa respecte rigorile legii finantarii dar fara a avea obligatia sa isi angajeze mandatar. Fondurile stranse de candidati se transfera in conturile de campanie cand sunt verificate de mandatar pentru conformitate, apoi se raporteaza la AEP. Tot un aspect nou foarte important este ca aceste contributii pot fi returnate candidatilor daca mai multe criterii sunt indeplinite si acestia obtin minim 3% voturi la alegeri. De subliniat ca cerintele birocratice, procedurile, calendarul scurt si acest prag ii vor descuraja sa candideze in opinia mea pe politicienii care nu vor dispune de un potential financiar pe care sa il poata risca. Cu alte cuvinte, asa cum am aratat in articolul anterior, conditiile financiare vor limita dreptul Constitutional de a fi ales si de a alege. Contributia partidelor pentru fondul de campanie este intr-o suma limitata, insignifianta in bugetul total care va fi asigurat de candidati.

Cheltuielile facute in perioada de campanie vor fi efectuate din conturile declarate de partide, mandatarii avand obligatia de a verifica ca platile sa fie documentate conform cerintelor (contract, scop, factura, extras de cont, etc.). Platile in numerar nu mai sunt admise in campanie ceea ce aduce iarasi un impediment in organizarea si desfasurarea activitatii.  Cheltuielile se hotaresc de partide nu de candidati - probleme legate de contributii si alocarea lor pantru campania fiecarui candidat. Totusi exista obligatia ca sumele necheltuite sa fie restituite candidatilor. Va inchipuiti ce talmes-balmes o sa iasa din asta cand partidele vor hotara sa foloseasca banii primiti de la un candidat pentru un alt candidat, cum permit noile Norme.

In ceea ce priveste veniturile, mandatarii vor trebui doar sa verifice daca sumele transferate de candidati si partide sunt sustinute de documente justificative in speta declaratii de provenienta a veniturilor. In norme nu este precizat cine si cum vor fi verificate actele de donatie, contractele de imprumut si alte documente ce vor sta la baza veniturilor transferate de candidati lasand loc de interpretare acestor aspecte foarte importante.
Pe durata desfasurarii activitatii mandatarii care trebuie sa organizeze intreaga activitate financiara, in unele cazuri foarte ramnificata, (ganditi-va cati candidati vor fi pentru alegerile locale), au obligativitatea sa verifice legalitatea tranzactiilor si sa raporteze la AEP ori de cate ori incaseaza in conturi venituri de la candidati si partide dar intocmind si rapoarte sintetice in formate stabilite prin lege.

Personal estimez ca este practic imposibil sa poti organiza aceste activitati fara erori de operare chiar investind substantial timp si bani, pentru un partid de talia PSD sau PNL si cu atat mai dificil pentru celelalte formatiuni politice.
Pentru o mai buna intelegere va rog sa consultati si materialul publicat anterior.

de Viorel Bîtu

Lasa un comentariu